HBK har sedan januari 2018 drivit säljbolaget HBK Sales AB tillsammans med konsulten Fredrik Hellkvist. Bolaget har utvecklat HBK:s sponsring och tagit fram nya produkter, dessutom har HBK:s säljare varit engagerade via företaget. Styrelsen i HBK har nu tillsammans med Hellkvist tagit beslutet att gå skilda vägar.
– Det är en struktur som fungerar bättre i allsvensk miljö än där vi är där vi är nu, konstaterar HBK:s ordförande Pelle Nilsson.
Många framgångsrika föreningar i Sverige har lagt ut sin sponsorbearbetning på säljbolag. Tidigare har HBK arbetat tillsammans med franska Lagardère där Fredrik Hellkvist ansvarade för HBK:s affärer. När Lagardère lade ned sin verksamhet i Sverige startades HBK Sales AB. Tanken var att fortsätta arbetet likt det hade gjorts tidigare, men med skillnaden att HBK nu kontrollerade bolaget som skötte försäljningen (HBK Sales AB), där även Hellkvist bjöds in som delägare.
– Idén med bolaget var helt rätt, men nu är vi i en situation där vi måste se över alla kostnader och växla över till mer ideella krafter för att få till en omstart i HBK. Därför har vi haft samtal med Fredrik och de har mynnat ut i att vi avslutar den nuvarande konstruktionen. Jag vill poängtera att det inte handlar om någon schism utan snarare den krassa verkligheten med HBK:s ekonomiska utmaningar och att vi har spelat i Superettan två säsonger i rad, konstaterar Pelle Nilsson.
Fredrik Hellkvist står bakom beslutet.
– Jag gillar verkligen HBK och har precis som styrelsen föreningens bästa framför ögonen. I den situation som klubben befinner sig i är det ett naturligt beslut, konstaterar Fredrik Hellkvist som väljer att investera i HBK:s riskkapitalbolag BLÅ.